mandag den 25. november 2013

City Night Line var langt nede denne sommer som tilbringertog til Schweiz


I sommeren 2013 fik CNL formentlig den dårligste rettidighed nogensinde. I begyndelsen af juni betød voldsomme oversvømmelser i central-europa at højhastighedslinjen mellem Hannover og Berlin blev ødelagt af vandmasserne og kunne ikke bruges af nattogets grene fra Østeuropa. De måtte køre af andre veje, og nåede ikke frem, eller forsinkede resten af nattogs nettet ganske betydeligt.
Efter en måneds tid med elendige resultater måtte CNL bide i græsset og etablere en nødkøreplan, der betød længere rejsetider. Såden var situationen frem til 3. november, hvor den famøse banestrækning igen kunne tages i brug, og driften kunne komme tilbage til den oprindelige køreplan.

Dertil kom at CNL hen over sommeren led under hyppige nedbrud af vogne, så passagerer kunne møde op og konstatere at deres sove- eller liggevogn desværre ikke var med toget. Passagerer, der glædede sig til en god nats søvn i en rar seng kunne belave sig på at sidde op hele natten mod at få refunderet differencen mellem en sovepladse og en siddeplads.

Disse ulykker stod ikke alene. Det var som om at personalet gav op. Toiletter stoppede til og vandet til spisevognen slap op.

Nu efter genetableringen af køreplanen har CNL vejret ny morgenluft. Symbolsk er det næsten, at morgenmaden i sovevognene er forbedret efter kunde-kritik. Nu er morgenmaden igen noget, man kan være bekendt. Togene kører igen præcist, og selv toiletterne fungerer.

Tilsyneladende er CNL sluppet igennem krisen uden stor passagerflugt. I al fald var toget rimeligt belagt også i den suveræne lavsæson midt i november 2013, hvor jeg har tilbragt tre nætter i forskellige grene af togets afdelinger.

Reglerne for reservation af pladser er ændret, så nu kan man først købe sove- og liggepladser fire måneder før rejsen. Billetterne dog tre måneder før rejsen.

Følg med i min særdeles detaljerede og opdaterede beskrivelse med tips og tricks!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar